BMW serii 3 E36 jaki silnik – poradnik kupującego.

bmw 3 e36 silnikJaki wybierzemy silnik to w dużej mierze zależy od naszych własnych potrzeb i możliwości finansowych związanych z eksploatacją. Samochód do codziennego użytku na potrzeby małej rodzinki to będzie raczej BMW 316i lub 318i. Dla lubiących ostrzejszą jazdę proponowałbym co najmniej 320i. Zaś dla osób pokonujących znaczne trasy najlepszym rozwiązaniem będą BMW E36 z silnikiem diesla , które są dostępne już od pojemności 1,7 (BMW 318 tds).
 BMW 3 E36 silniki benzynowe.

Gamę silników zasilanych etyliną otwiera silnik z wielopunktowym wtryskiem benzyny( każdy silnik benzynowy [316gM43 posiada fabryczną instalację gazową CNG dostępny tylko w nadwoziu compact]) o pojemności 1,6 l ( BMW 316i M40B16). Silnik ten ma rozrząd napędzany za pośrednictwem paska zębatego, co stawia go w niezbyt  dobrym świetle jeśli chodzi o jednostki napędowe bawarskich samochodów. Moc 100 KM to nie mało jak dla ważącego niewiele ponad 1000kg samochodu. Jednak przy tej mocy „trzystaszesnastka” ma dość spory apetyt na benzynę, 10,2 l/100km w cyklu miejskim. To sporo porównując go do 320i osiągającej moc 150kM, przy naprawdę nie większym zapotrzebowaniu na benzynę.

Wreszcie w roku 1993 zmodernizowano silnik M40B16 i  oznaczono go symbolem M43B16. Adekwatna sytuacja dotyczy pojemności 1,8 l (BMW 318i M40B18 i M43B18). W silnikach M43 został ulepszony układ zasilania benzyny (sekwencyjny wtrysk), układ dolotowy powietrza, zastosowano statyczny układ zapłonowy ( M40 posiada układ rozdzielaczowy), zastosowano nowocześniejsze popychacze zaworów ( w efekcie brak odgłosów spod osłony klawiatury), no i wreszcie słynny łańcuch rozrządu znalazł zastosowanie w tych niewielkich silnikach, tak jak na BMW przystało. Więc jeśli już mały benzyniak pod maską „trójki” to M43, da nam to większy komfort użytkowania.

Ofertę pojemności poniżej dwóch litrów uzupełniają 318i M42B18 lub nowocześniejszy M44B18, ten pierwszy jest lepiej wyważony i mniej awaryjny, do tego ma większe możliwości do podniesienia mocy przez fanów tuningu. Bardzo dużym plusem nowszej „i – esy” ( 318is M44) jest znacznie dłuższa żywotność łańcucha rozrządu. Trzeba dodać, że M42 i M44 mają sporo lepsze osiągi od słabszych „braci”.
Wreszcie można zająć się większymi benzyniakami. Stu pięćdziesięcio konna 320i (M50B20 i M52B20) to  jednostka napędowa otwierająca drogę do sportowych osiągów w samochodach na codziennego użytku. Model 320i M50 to pierwsze lata produkcji E36. Trwała i mocna jednostka napędowa była montowana do tych samochodów do 1995 roku.

Zmodernizowana wersja tego silnika  tj M52B20 weszła do produkcji w 1993 roku i na dobre zastąpiła przestarzałe M50 w 1995 roku. Jest to silnik, który przejął zmienną fazę rozrządu VANOS ze zmodernizowanego poprzednika lecz jego korpus wykonany jest ze stopu aluminium.

Idąc w stronę większych pojemności pod maską E36 (323i M52B23, 325i M50B25, 328i M52B28) będziemy mieli do czynienia z mocniejszymi i dzięki większej pojemności trwalszymi silnikami. Wiadomo, że koszty związane z paliwem będą większe, za to osiągi zasługują na miano wyścigowych. Mylnie postrzegany może tu być silnik 2.8 i, który mimo swojej sporej pojemności i mocy 193KM ma niewiele większy apetyt na paliwo od sporo mniejszej „dwulitrówki”. Jest to możliwe dzięki temu, że maksymalna moc i maksymalny moment obrotowy osiągane są przy niższych obrotach niż u mniejszych „braci”.

Te sześciocylindrowe „bawarskie motory” ośmielę się nazwać najlepszymi benzyniakami tamtych czasów.
BMW E36 silniki Diesla.

Mamy tu do wyboru trzy rodzaje turbodoładowanych silników wysokoprężnych: 318tds M41B18, 325td M51B25, 325tds M51B25. Ten pierwszy udostępniony był tylko z manualną skrzynią biegów i to w wersjach nadwoziowych sedan, compact, touring.  Tak samo jak dwa pozostałe diesle  ma rozrząd napędzany za pomocą łańcucha lecz posiada tylko cztery cylindry. Moc tego silnika nie daje  zadowalających osiągów, ale za to jest on najoszczędniejszy w tej edycji BMW. Jego trwałość bardzo uzależniona jest od tego jak samochód jest eksploatowany, czy nie jest traktowany jak wchodzący na spore obroty „benzyniak”, tu niestety trzeba się wykazać spokojniejszą jazdą nawet na trasach.

Przy zakupie 318tds trzeba naprawdę zwrócić uwagę w jakiej kondycji jest silnik i to najlepiej zlecić zaufanemu fachowcowi od diesli  Fachowe oko przyda się także w przypadku tych większych sześciocylindrowych silników, chociaż to bardziej wytrzymałe jednostki. M51B25td jest o 25KM mocniejszy  od 1,8tds co daje sporo lepsze osiągi przy niewiele większym apetycie na olej napędowy. W przypadku M51B25tds intercooler i moc 143KM  to chyba jedyny atut, który może zachęcić do wyboru tego właśnie Diesla. Ma on co prawda bardzo podobne spalanie co słabszy „brat” 2,5td, ale jest dużo bardziej awaryjny co być może jest naturalne z racji tego, że posiada on więcej elementów usprawniających jego pracę. Jednak to nie powinno być argumentem tłumaczącym, nowocześniejsze powinno też oznaczać lepsze, a w rzeczywistości wcale tak nie jest.

„Benzyniak”, czy diesel? Co wybrać?

Pamiętać trzeba o tym, że pierwszy właściciel wybierając swoje BMW w salonie na pewno kierował się zdrowym rozsądkiem, czyli wiedział z jakim silnikiem jego E36 będzie mu się najbardziej opłacało. Ktoś kto pracował w sporych odległościach od miejsca zamieszkania wiedział, że diesel w jego przypadku będzie się najbardziej opłacał, tzn że większe koszty zakupu w porównaniu do silnika na benzynę szybko mu się zwrócą i w konsekwencji będzie miał naprawdę ekonomiczniejszy samochód. Przytaczając taki przykład chcę tu zwrócić uwagę na to, abyśmy byli świadomi, że BMW z wysokoprężnymi silnikami będą miały spore przebiegi na swoim koncie, w większości przypadków sięgać one będą co najmniej 500 tysięcy kilometrów.
W przypadku  „benzyniaków” przebiegi rzędu 260 tyś kilometrów są bardziej prawdopodobne, a  także odpada nam ewentualna regeneracja turbiny, pompy wtryskowej czy nawet wymiana wtryskiwaczy.


Odbierz dodatkowe 25% zniżki
na ubezpieczenie OC/AC BMW w AXA DIRECT

Kalkulator OC AXA

czego szukali ludzie czytający ten post:

  • bmw e36
  • bmw e36 jaki silnik
  • bmw 3 jaki silnik
  • e36 silniki
  • bmw e36 silniki
  • silnik bmw e36
  • jaki silnik do bmw e36
  • silniki bmw e36
  • bmw e36 z jakim silnikiem
  • budowa silnika bmw e36

Tagi: , , , , , , ,

2 komentarzy do “BMW serii 3 E36 jaki silnik – poradnik kupującego.”

  1. bmwfan pisze:

    Dobry artykuł ;) Może dużo powiedzieć o tego typu silnikach z serii e36

  2. M43E36 pisze:

    Chciałem tylko sprostować to że w silnikach m43 318i nie ma sekwencyjnego wtrysku benzyny tylko pół sekwencyjny wtrysk

Skomentuj wpis