BMW E90 jaki silnik wybrać? – poradnik kupującego.

BMW E90 jaki silnik wybrać? – poradnik kupującego.

BMW E90

 

W piątej  generacji BMW z serii 3 mamy bardzo duży wybór jednostek benzynowych, począwszy od tych z poprzedniej generacji oraz niewiele mniejszy wybór silników wysokoprężnych.

Silniki benzynowe.

Dwulitrową czterocylindrową  jednostkę  napędową o mocy 129 KM [N46B20] kryje pod maską „trójka” oznaczona jako model 318i. Silnik ten jest wystarczająco dynamiczny i reaguje na wciskanie gazu już w początkowym zakresie obrotów. Przy bardzo dobrych osiągach ma on umiarkowany apetyt na benzynę.
Nieco mocniejsze wersje tego benzyniaka [N43B20]  posiadają bezpośredni wtrysk paliwa. Dostępny jest także silnik o pojemności  1,6l [N43B16A, N45B16] i dokładnie z  oznaczeniem  316i. Ta pierwsza wymieniona wersja „trzystaszesnastki”  to rozwijająca moc 122KM jednostka zasilana za pomocą bezpośredniego wtrysku benzyny. Silnik 1.6l to dobre rozwiązanie dla użytkowników jeżdżących głównie w zatłoczonych miastach, bo spalanie na poziomie ośmiu litrów to jedyny atut tej jednostki.

Na próżno szukać w modelach E90, E91, E92 oraz E93 sześciocylindrowej „320 – tki”. Model z takim oznaczeniem  występuje tylko w wersji czterocylindrowej, z tradycyjnym wielopunktowym wtryskiem benzyny [N46B20 – 150KM, N45B20 – 173KM] lub na wtrysku bezpośrednim [N43B20 – 170 i 163KM].
Sześć cylindrów w silnikach benzynowych jest dostępne dopiero od pojemności 2497cm3 w modelu 323i o mocy 177KM [N52B25]. Są oczywiście także mocniejsze „trójki” z oznaczeniem 323i.

Najmocniejsza wersja 2,5 litrowej benzyny to 218KM [N52B25]. Jest to model 325i. Mocniejsze  „sześciocylindrówki”  to te o pojemności  3,0l, które występują w zależności od mocy jako modele 325i [N53B30], 330i [N52B30, N53B30], 335i [N54B30]. Te dwa ostatnie także w wersjach bi – turbo. Dzięki podwójnemu doładowaniu wyeliminowano tak zwaną „turbodziurę”.

Rzędowe szóstki są jednymi z najlepszych jednostek benzynowych na rynku.

Silniki diesla.

Najmniejszej pojemności silnik wysokoprężny 1995cm3 występuje w wielu wersjach.

Podstawowa wersja czyli 316d to mało dynamiczny, lecz bardzo ekonomiczny silnik. Jedenaście sekund do setki to jednak nie taki  całkiem zły wynik jak na moc 115KM, a możliwe to jest dzięki sześciostopniowej manualnej skrzyni biegów. 316d, którym na pełnym zbiorniku zrobimy 1290km, jest dostępny w modelach produkowanych  od września 2009 roku.

Marka BMW od lat kojarzy się ze sportowymi samochodami, ale raczej nie z ekonomicznym przemieszczaniem się.  Model 318d  pokazuje, że auto z dwoma nerkami na grillu może być bardzo ekonomiczne w stosunku do osiągów godnych silników benzynowych. Najoszczędniejszy silnik Bawarczyków okazał się nie tylko oszczędny, ale także w zupełności zadowalający do napędzania „Trójki”. Dynamika, jak na auto marki BMW, jest wprawdzie umiarkowana, ale wyprzedzanie przebiega równie szybko jak mocniejszymi  dwulitrowymi dieslami.

BMW 318d to, aż trzy różne wersje: 122KM [M47N20], 136KM i 143KM [N47D20]. Te dwie mocniejsze wersje  spalają mniej paliwa od słabszego brata, przy sporo lepszych osiągach.

Model ten jest dostępny także z sześciobiegową skrzynią automatyczną o ulepszonej dynamice przełączania i zminimalizowanym poślizgu przekładni hydrokinetycznej.

Jeżeli kogoś stać to warto kupić BMW 320d  177KM [N47D20]. To silnik, który czyni z tego samochodu,  diesla o sportowych osiągach.
BMW 325d , 330d i 335d to modele oznaczone w zależności od mocy, lecz tej samej pojemności 2993cm3. Najmocniejszy to właśnie ten z dwiema trójkami i piątką na końcu.

Nowo opracowany sześciocylindrowy, rzędowy silnik wysokoprężny w BMW 330d posiada aluminiową skrzynię korbową, wtrysk bezpośredni Common Rail trzeciej generacji, turbosprężarkę o zmiennej geometrii, moc: 180 kW/245 KM, maksymalny moment obrotowy: 520 Nm, filtr cząsteczek stałych i katalizator utleniający w wyposażeniu standardowym, norma emisji spalin Euro 5, opcjonalnie BMW BluePerformance z katalizatorem akumulacyjnym NOX redukującym emisję tlenków azotu, co jest warunkiem przestrzegania wartości granicznych planowanej normy emisji spalin EU 6. Jak widać mamy tu do czynienia z bardzo zaawansowanym technicznie silnikiem diesla.

Co wybrać? Diesel czy benzyna?

Nowoczesne silniki benzynowe jakie właśnie zaoferowała w tych modelach fabryka z Bawarii, dają możliwość wyboru pomiędzy ekonomią, a naprawdę sportowymi osiągami. Warunki oszczędnej i zarazem dynamicznej „trójki” daje nam model  318i, a więc oferta chyba dla największej liczby przyszłych właścicieli tego wspaniałego samochodu.

Bardziej przemyślanego i ostrożnego zakupu wymagają wysokoprężne jednostki BMW. Jak wiadomo cena zakupu w stosunku do benzynowej „trójki” jest sporo wyższa, więc warto sięgnąć po kalkulator i przeliczyć stosunek kilometrów do czasu użytkowania. Jednak trudniejsze może się okazać znalezienie egzemplarza z przebiegiem nie posiadającym dwójki z pięcioma cyframi.

Czytaj także: BMW 3 E90 – poradnik kupującego.

czego szukali ludzie czytający ten post:

  • bmw e90
  • bmw e90 jaki silnik
  • bmw e90 dane techniczne
  • bmw 3 e90
  • bmw e90 jaki silnik wybrać
  • bmw e90 silniki
  • e90 jaki silnik
  • silniki bmw e90
  • bmw e90 coupe
  • bmw e90 jaki silnik benzynowy

1 COMMENT

Leave a Reply